Via stoffige wegen uitkomen bij een weeshuis..... - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Paul en Margriet - WaarBenJij.nu Via stoffige wegen uitkomen bij een weeshuis..... - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Paul en Margriet - WaarBenJij.nu

Via stoffige wegen uitkomen bij een weeshuis.....

Door: Paul en Margriet

16 Battambang kookcursus
17 Battambang - Siem Reap 10 km
18 t/m 24 Siem Reap Sunrise Village
25 Vlucht Siem Reap - Bangkok - Hat Yai
In totaal 1450 km gefietst.

Op het moment van het versturen van dit reisverslag zijn we in Seam Reap in Cambodja. We hebben 7 weken op de fiets gezeten en in totaal 1450 km in de benen. Dat is een gemiddelde van 33 km per dag. Om van tevoren in te schatten hoeveel km je in een tijdsbestek van 10 weken af kan leggen waren we uitgegaan van gemiddeld 30 km per dag inclusief rustdagen. Uit de praktijk blijkt dat dit dus een prima uitgangspunt was.

Na onze laatste nieuwsbrief zijn we vanuit Phnom Phen via het Tonle Sap meer overgevaren naar Siem Reap. Geen grote drukkere hoofdwegen fietsen maar een dagje aan boord. Vanuit Siem Reap zijn we een ronde door het binnenland gaan fietsen en zijn nu dus weer terug in Siem Reap vanwaar we zaterdag a.s. naar Thailand vliegen.

In korte tijd maken we zoveel mee dat we soms niet weten waar te beginnen met vertellen. Op een van onze fietsdagen ontmoetten we onderweg een Spaanse fietsdame. Een bijna veertiger die net aan een fietstocht van 4 maanden begonnen was. In de eerste paar weken wordt ze vergezeld door een Cambodjaanse vriend die wel zin had in zo'n onverwacht avontuur. Hij is een goed geschoolde jongeman die zowel Engels als Spaans spreekt maar gewoon geen fatsoenlijke baan kan vinden. Het klikte prima tussen ons dus besloten we om gezamenlijk 's avonds een slaapplek te gaan zoeken. Op deze strek waren geen guesthouses dus onze Cambodjaan ging in een dorpje in onderhandeling met het hoofd van het dorp. Ja hoor we konden met z'n allen terecht in zijn huis. Er werden wat spullen opzij geschoven en een flinterdunne bamboe mat uitgerold op de grond. Met onze slaapmatten en de klamboe hadden we snel een knusse slaapplek gecreëerd. In deze ruimte sliepen we met z'n achten :) Waar kunnen we ons wassen? Twee honderd meter verderop is er een school en die hebben een waterpomp op t terrein. Wel ff wachten tot t donker is want je staat gewoon in je nixie onder de sterrenhemel vergezeld door een aantal nieuwsgierige dorpskinderen.... Het is gebruikelijk dat je als gast wat geld geeft aan de gastgever en dan kunnen ze een eenvoudig maal voor je klaarmaken. Wij mochten als gasten onze maaltijd aan de tafel nuttigen en onderwijl stond de hele familie er om heen te kijken en ons aan te moedigen om ons bordje leeg te eten. Ik (Paul) zat in een ballonachtig object te prikken en vroeg aan onze Cambodjaanse medefietser wat het was. Een kippemaagje zei hij droogjes. Maak je geen zorgen, het is allemaal schoon gemaakt..... Ondertussen zat ik me af te vragen wie de binnenkant had schoongemaakt. Ik stelde me al voor hoe ik even later op een half verteerde kippemaag inhoud zat te kauwen. Het kippemaagje heb ik maar doorgesluisd naar onze Cambodjaanse medefietser die er lekker van zat te smullen.... Wist je dat de gemiddelde Cambodjaan zich maar een keer per week wat vlees bij de maaltijd kan veroorloven? Het was dus een luxe maaltijd met rijst en kip. Oma kwam er bij zitten en moedigde ons vooral aan om flink te eten. Zelf at ze niet mee. Bij een vorige homestay hadden we geleerd om bescheiden te zijn omdat de gastgever zelf het restant opeet van wat de gasten niet eten. Dus als je zelf flink bunkert........

Zo kwamen we een andere dag terecht in een tempel en werden uitgenodigd door de monniken om hun Engelse les bij te wonen. In de ochtend was ik (Paul) daar alleen terechtgekomen en had een tijd gesproken met een monnik die ook de Engelse leraar bleek te zijn. Wij dachten relaxt aan te schuiven en 'toeschouwer' te zijn maar toen we een grammaticaboek in de hand gedrukt kregen was het toch echt menens. Of we uit wilde leggen wanneer je nu 'can't' gebruikt in een zin en wanneer het woord 'must'. Eerst waren de monniken giechelig en verlegen, maar toen we uit hadden gelegd dat als ze een goede vraag zouden stellen ze op de iPhone van Margriet naar foto,'s mochten kijken, werden ze al een stukje brutaler. Deze zeer leergierige monniken hingen aan onze lippen en nadat de beleefdheidsfase achter de rug was vroegen ze ons het hemd van het lijf. We dagen jullie uit....wie oh wie weet het antwoord op hun vraag????

In Cambodja worden er twee valuta gebruikt nl. de Riel en de Amerikaanse dollar. En soms in de grensstreken met Thailand kun je ook met Baht betalen. We betalen met Dollars en krijgen ons wisselgeld in Riel terug. Dat veroorzaakt soms een beetje kortsluiting in ons hoofd.... Maar dat is heel gewoon hier. We zaten in een restaurantje te eten en toen de fan aangezet werd stond het stopcontact in de fik en viel alle stroom uit. We hadden van tevoren een pot thee besteld maar toen de boel weer op gang was en we konden zien wat we aten stonden er twee blikjes Cola en twee flesjes water klaar. Dat komt vast door alle consternatie maar nee de volgende keer precies hetzelfde :) Het blijft spannend wat je uiteindelijk voorgeschoteld krijg. Een keer bestelde we gegrilde kip en kregen we gefrituurde kippen knietjes. We zijn qua eten niet echt kinderachtig maar van gefrituurde kippeknietjes raken we niet echt opgewonden. Ons point-it boekje heeft ons al diverse malen gered. Er zijn trouwens diverse restaurants in grotere steden die gerund worden door voormalige weeskinderen. En daar krijg je geen ondefinieerbare dingen voorgeschoteld. Die hebben hun westerse huiswerk wel goed gedaan :)

In een kookklas heeft Margriet geleerd hoe ze een Khmer Fish Amok moet koken. Je begrijpt dat ze thuis diverse proefkonijnen zoekt om het geleerde in praktijk te brengen. Terwijl ze de sterren van de hemel kookt heb ik, Paul, een tocht per fiets in de omgeving van Battambang gemaakt. Er lopen prachtige kleine weggetjes en dammetjes tussen de rijstvelden door waar je over heen kunt fietsen.

De een na laatste dag van onze fietstocht was over extreem stoffige wegen. De stoffigste van alle weken. Alle lichaamsgaten worden gevuld :) en aan het eind van de dag is de douche echt t lekkerste moment van de dag. Als er een vrachtwagen voorbij kwam kon je echt je ogen niet open houden van het fijnstof. De mooie palmbomen zijn oranje gekleurd.

Tijdens onze laatste week in Siem Reap hebben we veel tijd doorgebracht in de Sunrise Village. Een weeshuis waar 57 Cambodjaanse kinderen opgevoed worden. We zijn daar sponsor geworden van twee zusjes. We hebben deze meisjes in ons hart gesloten en zijn erg blij om een bijdrage te kunnen leveren aan een goede toekomst. We hebben tijdens deze reis veel gezien en ervaren maar de meeste indruk heeft het weeshuis op ons gemaakt. We vertellen jullie er nog uitgebreider over in ons volgende verslag.

We vliegen nu door naar Zuid Thailand. Daar brengen we de laatste week door aan het strand. Wat een vervelend vooruitzicht :) We merken dat we ook weer veel zin hebben om naar huis te gaan!

Liefs Paul en Margriet

• 27 Januari 2014 - 09:53

Mia Wijgers:

Hallo Margriet en Paul,

Ik heb genoten van jullie reisverhalen. Wie verre reizen maakt kan veel verhalen!
    Een geweldige ervaring zo'n trip en zoveel indrukken dat je inderdaad niet weet waar je beginnen moet om te vertellen. Nu dan nog een heerlijke week met de billen in het zand. Ff bijkomen van alle indrukken en avonturen. Genniet ervan en een heel goede reis trug naar jullie eigen honk.

Lieve groet Mia.

• 27 Januari 2014 - 11:52

Marieke:

Wat een kilometers hebben jullie gemaakt! En wat zullen jullie met gave verhalen en positieve energie thuiskomen! Geniet aan het strand hoor! Liefs Marieke

• 27 Januari 2014 - 11:53

M'riek:

Kunnen jullie mooi in zee het stof uit jullie oren spoelen! Ennuh... wij willen wel proefpersoon zijn hoor voor een lekker Aziatisch gerecht ;-)

• 28 Januari 2014 - 11:59

Ria Van Der Velde:

Hoi Margriet en Paul,

Bedankt voor het meegenieten van jullie verhalen. Nu nog nog even chillen op het strand,want dat hoort ook bij het vieren van vakantie. Goed om te lezen dat jullie ook weer zin hebben om naar huis te gaan. Goede terugreis.

groetjes Ria.