Kokosnoten to go! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Paul en Margriet - WaarBenJij.nu Kokosnoten to go! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Paul en Margriet - WaarBenJij.nu

Kokosnoten to go!

Door: Paul en Margriet

Blijf op de hoogte en volg Paul en Margriet

16 December 2013 | Nederland, Culemborg

Dagafstanden:

Thailand
1 en 2 dec gevlogen van Amsterdam naar Bangkok met Etihad
3 dec doorgevlogen van Bangkok naar Ubon Ratchatani met Thai Airways en naar ons hotel gefietst in Aunruen (15 km)
4 en 5 Aunruen
6 dec Aunruen naar Phibun Mangsahan (50 km)
7 dec Phibun Mangsahan naar Kong Chiam (40 km)
8 dec Kong Chiam
9 dec Kong Chiam via de grensovergang bij Chong Mek naar Pakse (71,5 km)

Laos
10 dec Pakse
11 dec Pakse naar Kho Don Island (20 km)
12 dec Kho Don Island
13 dec Kho Don Island naar (Napong 55 km)
14 dec Napong naar Salavan (76 km)
15 dec Salavan naar Tat Lo (35 km)
16 dec Tat Lo (regen, regen, regen....)

Lieve Allemaal,

Inmiddels hebben we er al wat fietstochtjes op zitten. Allemaal zeer verschillend van aard. Over zand- en gravel wegen maar ook over prachtig breed glad asfalt. Qua hoogteverschillen tot nu toe prima te doen.

We zijn in Noord Oost Thailand begonnen met fietsen. Om enigszins te weten waar we onderweg zitten hadden we van tevoren screenshots gemaakt via Google Earth en Google maps. Vooraf konden we geen goede gedetailleerde wegenkaart van Thailand vinden vandaar deze keuze. We waren van plan om maar een weekje in Thailand te blijven dus dit was prima oplossing. Ondanks de gedetailleerde kaarten van Google maps hadden we de locals toch hard nodig om ons de goede richting te wijzen. Als je vraagt om een school of de naam van een tempel geeft dan weten ze het wel. Google maps geeft zowel in Engels als in Thai de namen van scholen, tempels en belangrijke gebouwen aan. in Dat bleek nogal eens een handig hulpje bij t vragen naar de weg. De meeste Thai kunnen lezen. De hulpvaardigheid van de mensen is hartverwarmend en we worden daardoor soms in verlegenheid gebracht.

Aan het begin van onze reis had Margriet een schijnbaar onschuldig sneetje in haar vinger opgelopen. Het wondje begon alsnog gemeen te ontsteken en na een ziekenhuisbezoek en afgeladen met antibiotica ging het weer de goede kant op. De les? Wondjes gelijk goed ontsmetten en niet eerst eens kijken hoe het zich ontwikkeld. De wederopstanding van broeder Paul is wel weer een feit want hij heeft inmiddels al twee splinters uit dezelfde vinger verwijderd. Hij laat vooralsnog de trappiste staan....

In de eerste week hebben we onszelf verwend met een aantal luxe slaapplaatsen, een had zelfs een pool en een Spa. We hebben een oude gewoonte van eerdere reizen weer opgepakt, nl ons lekker laten masseren. Er is geen betere remedie tegen spierpijn. We zijn ook al in totaal drie kilo afgevallen nadat we wat overtollige spullen naar huis hadden gestuurd en het een en ander aan een zwerver hebben gegeven. We weten niet of dit telt.....Telkens maken we toch weer de fout om teveel spullen mee te nemen, het komt dus op zelfvergeving aan :) De fietsen doen het goed, alleen Paul's stuur lijkt iets zwaarder te draaien na het transport in het vliegtuig en Margriet's sleutel van haar slot was afgebroken. Die hebben we er weer uit kunnen peuteren en hadden gelukkig een reservesleutel mee. Daarnaast was het erg goed dat we derailleur beschermers hadden bevestigd want een van de twee was omgebogen.... Zonder was het dus ws anders afgelopen...

Op een keer waren we lekker aan het peddelen en wisten dat er na zo'n 10 kilometer een brug aan zou moeten komen....eenmaal daar was de brug ingeklapt en weggespoeld misschien? Wat nu? Ff zwaaien naar de overkant en uit het niets duikt er een man op die ons kwam overzetten met een bootje. Opgelost! Ook werden we spontaan geholpen bij t zoeken naar een restaurantje waar we konden ontbijten. Degene die wij uit hadden gezocht was dicht. Toch zijn we ook altijd wat alert in zulke situaties want er is altijd wel een vriend van een vriend die..... Soms is t weleens lastig omdat je dus niet altijd van tevoren goed in kan schatten wat er gaat gebeuren en of er een bijbedoeling is. Tegelijkertijd maakt dat reizen ook zo leuk want daardoor gebeuren er ook zoveel leuke spontane dingen. Met een portie gezond verstand in combinatie met vertrouwen op ons eerste gevoel komt t meestal wel goed....

Via de grensovergang bij Chong Mek zijn we Laos ingegaan. We waren net op tijd bij de grens voor de drukte losbarstte. De Visa hadden we al in Brussel geregeld, ondanks dat, moesten we om een of andere duistere reden toch nog €1,25 betalen. In welke pot dat terecht gekomen is???

Ondanks dat het rond het middaguur behoorlijk zweten is, genieten we erg van onze fietstochten. We starten sochtends al om een uur of 7 met fietsen zodat we rond 12 uur de meeste kilometers weg hebben getrapt. Met regelmatig een stop voor een verse kokosnoot of een een glas vers geperst suikerrietsap. Tot nu toe alleen nog maar zonnige dagen gehad. Nu we in de bergen van het Bolaven Plateau aangekomen zijn hebben we al twee dagen regen..... Geen probleem, we waren net aan een rustpauze toe en de volgende overnachtingen zijn sowieso niet gepland...

Waar we kerst door gaan brengen??? Geen flauw idee. W.s. nog wel in Laos.

Liefs Paul en Margriet

• 16 December 2013 - 12:16

Ank Touwslager:

Waar jullie dan ook mogen zijn geniet en heel fijne Kerst en een goed 2014.
    In plaats van een oliebol wordt het voor jullie waarschijnlijk een kokosnoot, ook lekker!
    Veel fietsplezier en tot het volgende verslag.

liefs,
    Ank

• 16 December 2013 - 14:57

Tristine:

leuk verslag hebben jullie geschreeve
    dat is niet zo leuk dat Magriet en snee in de vinger had waarom moest je naar het ziekenhuis
    fijne reis veder Magriet en paul gr Tristine

• 16 December 2013 - 18:35

Marion:

Lieve vrienden
    Wat leuk om zo een klein beetje met jullie op reis te zijn.
    Het lijkt me soms best spannend,maar zoals je zegt met een portie gezond verstand komt het vast goed!
    Geniet van de komende tijd en in het bijzonder van de kerstdagen.
    Vanwaar je vertrekt is niet belangrijk,als je bij het Kerstkind uitkomt is je bestemming bereikt!
    Goede reis Lieve groeten van Jan en Marion

• 16 December 2013 - 22:05

Sven:

Wat heerlijk om te lezen!!!!!!

Live your life and enjoy!

• 20 December 2013 - 12:00

Jarco: